Oletko ihmetellyt mihin Facebookin Text Overlay Tool eli tekstipeittotyökalu on kadonnut? Ihmettelin itse, miksi kyseinen sivu ohjautuu nykyään eri paikkaan eikä mainoskuvia pysty enää testaamaan ja aloin selvittämään asiaa. Iloisia uutisia – Facebook-mainosten 20 %:n tekstirajoitus on poistumassa!
Mikä 20 %:n sääntö?
Facebookissa on ollut pitkään käytössä ohjeistus, jonka mukaan tekstin määrä mainoskuvan pinta-alasta ei saa ylittää 20 prosenttia. Alunperin tekstirajoitus oli tiukempi, viimeisimpinä vuosina ehtoa on hiukan höllennetty, mutta mainoskuvien sisältämä teksti on vaikuttanut edelleen mainosten näkyvyyteen.
Tekstiä sisältäviä mainoskuvia on voinut testata Facebookin tekstipeittotyökalulla ja työkalu on antanut varoituksen, mikäli käyttämässäsi mainoskuvassa on liikaa tekstiä. Käytännössä tekstiä sisältävien mainoskuvien näyttäminen on ollut kalliimpaa ja joissain tapauksissa työkalu on ilmoittanut, ettei mainosta näytetä tekstin määrän vuoksi välttämättä ollenkaan.
Facebook on perustellut rajoitustaan sillä, että he ovat todenneet alle 20 %:a tekstiä sisältävien mainoskuvien toimivan paremmin. Paljon tekstiä sisältävät kuvat koetaan myös helpommin mainoksiksi ja spämmäämiseksi.
Mikä muuttuu?
Muutoksesta huolimatta, Facebook edelleen suosittelee pitämään mainoskuvien tekstin lyhyenä, selkeänä ja ytimekkäänä ja muistuttaa, että heidän tutkimustensa mukaan alle 20 %:a tekstiä sisältävät kuvat toimivat mainonnassa muita paremmin. Voit lukea lisää täältä.
Sääntö on siis poistumassa, mutta se, kannattaako sitä edelleen noudattaa, jää kaikkien mainostajien itse päätettäväksi ja testattavaksi. Itse tykkään käyttää tekstikuvia erilaisissa somejulkaisuissa, mutta mainostettaessa jätän kuvista useimmiten tekstin pois ja kirjoitan tarpeelliset tiedot sille varattuun tekstiosioon. Joskus ongelmia on kuitenkin tullut vastaan silloin, kun mainoskuva on tehty erilaiaista graafisista elementeistä ja Facebook on määritellyt nämä erilaiset mainoskuvan graafiset muodot, esimerkiksi palkit ja viivat, tekstiksi. Tämän suhteen helpotus 20 %:n säännöstä on erittäin tervetullut.
Tätä tekstiä tullaan päivittämään, kunhan Facebook ilmoittaa muutoksestaan virallisesti. Facebook on päivittänyt omaa sivuaan liittyen mainoskuviin. Samaiselle sivulle ohjautuu myös vanha Tekstinpeittotyökalu-sivu.